HONSELERSDIJK – Wie of wat bepaalt een trend? De consument, wat vaak gesuggereerd wordt? Of marketing? Wordt een trend altijd opgepakt? Of gebeurt dat alleen als een persoon voor wie men sympathie koestert het aanprijst in het juiste tv-programma of hippe blad. Zijn trends enkel te zien in de wereld van de mode en accessoires? Of ook in andere bedrijfstakken zoals onze sierteelt?

Trend

Theorie & praktijk
Een nog belangrijkere vraag: hoe kan de sierteelt op een trend inspelen en ervan mee profiteren? Via andere potmaatjes? Overpotten in de juiste kleur òf print, zoals we al jaren doen. Of gaan we nog een stapje verder door bijvoorbeeld een plant van de maand te kiezen? En werkt dat dan? En als het werkt, voor wie dan? Voor ons, de kleine bedrijven? Of voor de marketingmensen?
In theorie werkt alles. In de praktijk niet. Niet voor iedereen in ieder geval. Dat komt omdat een goede samenwerking of afstemming tussen alle betrokken partijen vaak ontbreekt.

dracaena_trendy   trendy_dracaena

Lang & kort
Het is niet gemakkelijk om in de sierteelt in te spelen op een trend. Dat wil zeggen, als je over het product zelf spreekt. Nieuwe potjes en verpakkingen, dat gaat wel, dan kan je snel handelen. Maar een nieuwe soort, dat is een ander verhaal. Eentje van een hele lange adem, want teelt moet eerst opgezet worden.
Koop je plantmateriaal bij een bedrijf, dan heb je zeker een jaar nodig voor je een product hebt. Als je materiaal uit de weefselkweek komt, dan duurt het zelfs nog langer. En selecteer je met mutaties, wat wij ook doen, dan kost dat wel 10 jaar, van het vinden tot testen tot productie tot verkoop. En als het dan eenmaal zover is, dat jouw nieuwe soort op de markt komt, dan is het nog maar af te wachten of het in de smaak valt. Is het niet aan te slepen trendy? Of niet te slijten oubollig?

Wereld & trend
Gelukkig verkopen wij over de hele wereld. Dit heeft als voordeel dat onze geteelde planten altijd wel ergens trend kunnen zijn. Maar waar beginnen de landelijke trends eigenlijk? En waar beginnen ze in de wereld? Wat ik ervan weet, is dat de trends voor Nederland heel vaak in België beginnen en zo omhoog trekken naar Zuid-Nederland en dan weer verder naar Noord-Nederland.

dracaena_en_mode    dracaena_kapsel

Tot Parijs
Iets is dus nooit gelijkertijd overal trend. Vanuit Nederland gezien reikt een trend tot Noord-Frankrijk en eindigt die zo rond Parijs. Daarna lijken mensen niet gevoelig te zijn en koopt men wat algemeen mooi gevonden wordt. Jaren terug hebben wij dat ervaren met ompotten. Na Parijs hield het gewoon op met de positieve reacties op de trendy potjes.

Trend & kwekers
Wat ik ook geleerd heb, is hoe trends zich in de sierteelt verspreiden. De trendsetter is de (exclusieve) bloemist en sommige exclusievere tuincentra. Zij verkopen iets nieuws voor goed geld op een kleine markt. Trendvolgers zijn de meer gewone tuincentra die op een grotere markt een goedkopere versie aanbieden. Daarna komen grootschalige supers, die de trend nog verder uitkleden en tot slot de bouwmarkten. Inmiddels kan de prijs dan zo laag zijn dat kwekers er niet veel meer aan verdienen.

Trends: vèèl vragen, veel antwoorden en vooral veel pogingen. Want iedereen doet mee, omdat iedereen wil overleven. Wij ook. En niemand natuurlijk die de trend-boot wil missen.

Tot de volgende keer.

Agnes

Dit is de 8-ste aflevering uit mijn blog: Mijn leven als tuindersvrouw.

Agnes van der Linden Scheffers runt samen met haar man Ruud Dracaena-kwekerij ’De Plaats’. Zij selecteren, vermeerderen en kweken al meer dan 25 jaar Dracaena fragrans die onder de naam Dragontree verkocht worden aan kwekers, exporteurs en handelaren over de hele wereld. Voor GroenVandaag schrijft Agnes haar blog om te laten zien hoe het leven van een tuindersvrouw eruit ziet.