HONSELERSDIJK – Aflevering Nieuwe Contacten. Hoognodige veranderingen, nieuwe manieren van aanpak, die zijn nodig in onze branche. Zoals vele tuincentra, bloemisten en kwekers zijn ook wij op zoek naar andere, betere manieren van doen en vermarkten van onze producten. 

Nieuwe contacten

De antwoorden liggen in het beter samenwerken en het beter begrijpen waar ieder in zijn of haar stukje van de branche tegenaan loopt.

Goede initiatieven
Dat klinkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Waar te beginnen? Hoe draai je dingen om, zodat het voor langere tijd beter gaat. En de branche niet, zoals nu, stukje bij beetje afbrokkelt en er steeds minder kwekers, bloemisten en tuincentra zijn.
Er zijn heel veel goeie initiatieven. Soms springen er een paar uit, voor ons. Inzetten op kennis bijvoorbeeld. Of onderscheidend zijn, zodat de prijs niet uitmaakt.
Wat trouwens maar ten dele waar is.
Het is trouwens ook niet zo dat tegenwoordig in de supermarkt een mindere kwaliteit bloemen en planten wordt aangeboden dan bij de bloemist. Bovendien verschijnen op de veiling steeds meer producten uit het buitenland die een stuk goedkoper zijn geteeld. Misschien niet geheel te vergelijken, maar toch.
Als Hollandse kweker ga je dit toch merken. Wàt te doen?

Nieuw
Sinds anderhalf jaar zijn wij bezig Dracaena als decoratie en snijgroen te verkopen, omdat dit ook heel geschikt is in boeketten en ander bloemwerk. Voor ons iets heel nieuws en met nieuwe contacten. Zo zijn wij in aanraking gekomen met Floral Fundamentals, een Schots initiatief.
Floral Fundamentals is een groep van samenwerkende professionals uit verschillende segmenten van de sector, zoals kwekers, exporteurs, arrangeurs en marketing-communicatie mensen. Gezamenlijk proberen ze de bloemist weer een gezicht te geven door te laten zien welke mooie producten daar te verkrijgen zijn. Producten waar de supermarkt niet aan kan tippen en waar iets meer voor betaald moet worden, omdat het ook meer waard is.

Facebook
Een aantal keer per jaar komen deze vakmensen bij elkaar om samen mooie dingen te maken aan de hand van thema’s zoals, bruiloft, begrafenis, zomer etc. De producties worden gefotografeerd en in een online magazine gezet waar ieder zich gratis voor in kan schrijven of je nu in de sierteelt zit of consument bent. Het is pure inspiratie, voor iedereen.

Binnenkort laat ik foto`s van dit absolute moois zien op onze facebookpagina Dragontree-Dracaenakwekerij De Plaats, en geloof me… dat is de moeite waard. En nu maar hopen dat die ontzettend onverstandige Brexit geen roet gooit in deze bloeiende samenwerking.

Tot de volgende keer…

Agnes Scheffers - Van der Linden

Agnes

Dit is de 15-de aflevering uit mijn blog: Mijn leven als tuindersvrouw.

Agnes van der Linden Scheffers runt samen met haar man Ruud Dracaena-kwekerij ’De Plaats’. Zij selecteren, vermeerderen en kweken al meer dan 25 jaar Dracaena fragrans die onder de naam Dragontree verkocht worden aan kwekers, exporteurs en handelaren over de hele wereld.
Voor GroenVandaag schrijft Agnes haar blog om te laten zien hoe het leven van een tuindersvrouw eruit ziet.