Biologisch bloemen telen – Het is een activiteit waaraan weinig tuinders zich wagen. Het zijn alleen de onwankelbaren die zich durven te onderwerpen aan de natuurfilosofie die stoelt op de oeroude wetten van hemel en aarde. Eentje die kunstmatige middelen en ingrepen verbiedt en de mens terugzet in zijn dienende rol. Het klinkt als een roeping. En dat is het ook. Biologisch telen is een gewetensvol geloof in een betere en gezondere toekomst. Een bijdrage aan een groenere en mooiere wereld met versterking van de biodiversiteit.
Biologisch bloemen teelt
Julian Langelaan
Julian Langelaan teelt biologisch. Uitgenodigd door bloomon mocht de pers een kijkje komen nemen op zijn veld, Op Beemster Klei in Middenbeemster. De veldheer blijkt een jonge kerel met een zeer doordacht verhaal over het waarom en over het hoe van biologisch telen.
Obstakels
Bijvoorbeeld over de obstakels die een biologische teler moet overwinnen en samenhangen met grond, plagen en opvolgende bloeiperioden. Zaken die kleven aan het vak, en die met experimenteren en het toepassen van de laatste wetenschappelijke inzichten aangepakt kunnen worden. Een klus die volgens Langelaan is te klaren. Hij kent geen spoor van twijfel, al zegt hij in een bijzin, dat een en ander wel zeer arbeidsintensief is, vooral het handmatig verwijderen van onkruid. Maar aan een urenregistratie doet hij niet. Een roeping gaat verder dan boekhouden.
Collega’s
Lastiger is het om mede biologische kwekers te werven. Drie zijn er nu, meedraaiend in het bloomon-project Bio-bos. Marjolein Oltheten van boerderij Loverendale in Oostkapelle en Lara Velmans van De Bloementuin in Zwolle hebben zich aangesloten. Telers die onder verschillende omstandigheden hun bloemen voortbrengen, andere grondsoort, ander klimaat, zelfde gedrevenheid. bloomon is de verbindende schakel. Regisseur en designer van de wisselende arrangementen, verantwoordelijk voor duurzame verpakking en sales.
Rompslomp
Nog lastiger is de administratieve rompslomp die biologisch bloemen telen met zich meebrengt. Het betekent dat je SKAL gecertificeerd moet zijn en aan tal van wetten en reglementen moet voldoen, op Europees, landelijk en skal-niveau. Een traject wat uithoudingsvermogen van de teler vraagt en wel meerdere jaren in beslag kan nemen.
Consument
Maar het meest lastig is wellicht om de consument te winnen om biologische bloemen te kopen. Met het Bio-bos project is bloomon op de goede weg. Het aantal bossen wat dit jaar verkocht wordt is opgevoerd naar 750 per week, in de periode juli-september. Dit jaar ook te koop in Duitsland, een noviteit Toch is bio nog geen 0.1 procent van het gehele aanbod.
bloomon
Wie bio koopt moet rekening houden met een prijs die een stuk hoger ligt dan die van de gemiddelde bos bloemen bij de super, tankstation, op de markt en de bloemist. En daar zit de marketing-crux. De reguliere en de Bio-bos zijn onvergelijkbare grootheden. De eerste koop je uit gewoonte, de tweede bewust. Als statement. En juist daar heeft bloomon een taak voor zich weggelegd. Ambitieus en dapper. bloomon CEO Bart Troost spreekt over bloemen waar mens en natuur blij van worden. Met die duurzame insteek wil bloomon consument en bloemensector inspireren en aanzetten tot bewustwording. Een bos bloemen is meer dan een decorstuk. Het is het besef dat we zuinig moeten zijn op onze wereld die haar balans moet hervinden.
Meer over de bio-teelt
Lees ook deze artikelen op GroenVandaag: