OEGSTGEEST – Net even anders. De zomer is bijna voorbij, het leven verplaatst zich weer van buiten naar binnen. Ik zit in de kamer, kijk rond en krijg de kriebels… Dat schilderij hangt er nu wel erg lang, en de kamer kan best een beetje opgefrist worden. Straks, wanneer de herfst komt, de bladeren verkleuren en de wind om het huis giert, wil ik mijzelf kunnen koesteren in de warmte van mijn huis. Ik kijk nog eens rond en bedenk dat het tijd wordt voor een paar nieuwe planten. Maar wat? Ik wil iets anders, iets aparts.

Net even anders

Tiener
Zelf hou ik veel van groene planten, in alle soorten en maten, maar ook daarin zoek ik het “bijzondere”, en dat is meer een gevoel dan een feitelijkheid. Zo ben ik door een mooi contact op Facebook een beetje verliefd geraakt op Dracaena’s. Als tiener had ik ze op mijn kamer staan, samen met Sanseveria’s en die toen populaire hangplantjes, erwtenplantjes, het Chinees lantaarnplantje.

Jeugdsentimenten
Wegdwalend in mooie herinneringen begin ik te googelen. Inspiratie is gelukkig steeds meer te vinden, en online kun je jezelf verliezen in heel veel moois. Voor ik het weet zit ik op allerlei pagina’s van jeugdsentimenten en beland zowaar bij de macramé planthangers uit de jaren 70, nu ook weer helemaal trend.

PETTICOAT.2Petticoat
En zo ben ik in één klap terug in het nu. Deze week heb ik zelf een filmpje online gezet van de cyclaam Super Serie Petticoat. Een cyclaam met een heel bijzondere bloemvorm, anders en eigenzinnig. Om de bloem in haar bijzondere pracht tot haar recht te laten komen is hoog plaatsen of ophangen het mooist. Je kijkt haar dan als het ware “onder haar rokje”, met een knipoog naar Marilyn Monroe.
Marilyn, een echt stijlicoon uit de jaren 50, zoals ook Brigitte Bardot, Sophia Loren en Marlene Dietrich echte stijliconen waren uit die tijd, bewonderd om wie en wat zij waren.
Zoals nu Angelina Jolie, Kate Middleton en Jennifer Lawrence stijliconen zijn. In een gloednieuwe reclamespot zien we JLaw met de nieuwste lipstick van Dior. De boodschap is ‘Don’t be shy, shine.’

Beeing normal is boring
Dat past mooi bij de boodschap van onze Super Serie Petticoat: “Beeing normal is boring”. Ik pak m’n autosleutels, doe mijn jas aan en kijk nog even in de spiegel. Mijn spiegelbeeld vraagt om een beetje lippenstift en eventjes mijn haar goed doen. In een opwelling doe ik het net even anders… Tevreden en vol verwachting ga ik richting tuincentrum en bloemist. Wat ik wil zit in mijn hoofd, wat ik voel zit in mijn hart.

En zo kies ik mijn eigen stijl, net even anders…

Carin ParieCarin Parie, professional in de sierteelt, Rotterdamse, ‘schrijft vanuit haar donder’