Een specialisme – Je eigen winkeltje op het web, het is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Het starten van een webshop is tegenwoordig een fluitje van een cent. De techniek die vroeger voor velen een te hoge drempel was, is nu weggenomen met eenvoudig te installeren en te bedienen software. Wie wil kan vandaag een webshop starten als hobbyist of ondernemer. Het vastleggen van domeinnaam, regelen van hosting, inschrijven bij de Kamer van Koophandel en je verdiepen in de regelgeving en het ondernemersplan vergt wel enige voorbereiding.

Een specialisme

Het lastigste bij het starten van een webshop is bepalen wat je wil verkopen, of dat nu een dienst is of producten. Een belangrijke voorwaarde voor succes is het vinden van een kleine markt, een specialisme. In de groene en aan groen gerelateerde branches heb je mooie voorbeelden.
Kwekers die vanuit hun traditionele vak, kweken, zelf hun klanten gaan zoeken met een eigen webshop, zoals Dr. Green met allerlei Aloë vera-producten. Of Bloom Makerij waar je je eigen versboeket met gerbera’s kan bestellen. Of de Viltbloemist die gespecialiseerd is in boeketten van viltbloemen, gemaakt van duurzaam zuiver scheerwol van Zuid-Amerikaanse schapenrassen.

een specialisme

Vind het gat in de markt, zodat je je uniek en comfortabel voelt.

Niche

Voor specialisten is er op het web nog genoeg ruimte: modelautootjes, lp’s uit de jaren 60, oude ansichtkaarten, teddyberen, blikken trommels, sneeuwklokjes… als je van een onderwerp veel weet en kan bieden, dan is een webshop een prachtig instrument om geld te verdienen in deze niche.

Klanten

Het bereiken van klanten is voor een specialist ook erg eenvoudig geworden. Instagram, Facebook, TikTok, het is allemaal gratis en je komt met de hele wereld in contact. Een niet te onderschatten voordeel van een specialist is, dat hij of zijn vol zit met unieke verhalen, tips en kennis die graag geconsumeerd en gedeeld worden.

En, het kan niet op, wie al direct een enorme groep van mogelijke klanten wil bereiken kan kiezen uit tal van platformen die dit faciliteren, zoals Etsy, veel gebruikt door kleine ondernemers die unieke handgemaakt producten verkopen. Of je opent een winkel op Bol en je hebt toegang tot een miljoenen publiek.

Zoals gezegd, vandaag de dag is techniek is voor geen enkel (startende) internet-ondernemer een belemmering om te starten. Het enige wat je nodig hebt is een specialisme. Iets uniek. Iets eigens.

Fotocredits:
-introfoto, Gidlark, op Unsplash
-foto kat, Nicolas Brulois, op Unsplash

Nog meer over internet

Lees ook deze artikelen op GroenVandaag: