HONSELERSDIJK – 4 redenen om voor Campanula te kiezen. Is dat nu een woonplant of een tuinplant? Dat maak je zelf uit. Campanula kan even goed buiten staan. Of hangen. Als er maar geen nachtvorst is. Die overdaad aan bloemetjes, en al die verschillende verschijningsvormen, van frêle klokjes tot brutale bellen.

4 redenen om voor Campanula te kiezen

– De plant vraagt niet veel verzorging.
– Keuze uit meer dan 500 soorten.
– Van 5cm tot groter dan 2 meter.
– Enthousiaste doorbloeier.

4 redenen om voor Campanula te kiezen

Klokje

Campanula is een genot om naar te kijken. De plant is er in wit, roze, lila, paars en pauwblauw en in onderscheidende verschijningsvormen: chique met elegante klokjes, een vrolijke hippe en een diepzinnige ragebol. Met enkele bloemen, driedubbel gevulde, zelfs kloeke exemplaren.

Campanula is Latijns voor ‘klokje’ en hoort bij de klokjesfamilie. De plant groeit vooral in berggebieden rond de Middellandse zee en in de Kaukasus. Campanula staat voor aantrekkingskracht, volwassen worden en je eigen koers kiezen.

Verzorgingstips

-Campanula kan zowel op een lichte plek als in halfschaduw staan.
-De kluit mag lichtjes vochtig zijn, overtollig water in de pot even weggieten.
-Eens in de twee weken wat plantenvoeding en de bloei is nóg rijker.
-In de warme maanden kan Campanula naar buiten.
-Uitgebloeide bloemetjes weghalen.

campanula

Styling

‘Hustle and heart will set you apart’ is een goed mantra voor de nieuwe woonstijl waar Campanula naadloos bij past. Urban materialen, zoals sierpotten van blik, seventiesvondsten uit de kringloopwinkel, gekleurd glas, zelfgemaakte dozen op pootjes, gerecycled rubber of funky plastic dat je zelf met graffiti versierd maken deze binnen- en buitenbloeier helemaal streetwise . De kleuren van deze stijl zijn pittig: rood, oranje, geel en blauw, een vleugje upcycling staat er goed bij en het mag recht voor zijn raap ogen: het is wat het is en het is goed.

Woonplant van de maand

Campanula is Woonplant van april 2020, een initiatief van het Bloemenbureau. Maandelijks kiest het Bloemenbureau in overleg met vertegenwoordigers uit de sierteeltsector een plant die het opvallend goed doet bij de consument, of juist (nog) niet zo bekend is, maar wel potentie heeft om het goed te doen in de woonkamer.