Krappe arbeidsmarkt – Werkgevers moeten steeds creatiever te werk gaan om personeel te vinden op de huidige, kandidaat gedreven arbeidsmarkt. Het vinden van personeel is een hele marketingtaak geworden.
De groene arbeidsmarkt is daarop geen uitzondering. Ook daar wordt geschreeuwd om personeel. De groene arbeidsmarkt heeft voor werkgevers echter een bijkomend probleem, haar onbekendheid. De meeste werkzoekenden zien de groene arbeidsmarkt over het hoofd. En dat terwijl onze voedings- en bloemenindustrie tot de meest geavanceerde behoren, er goede carrières gemaakt kunnen worden, niet zelden met internationaal perspectief.
In dit artikel lees je de laatste trends op gebied van het plaatsen van pakkende vacatures.
Krappe arbeidsmarkt
Virtual reality
Op een afspraak op kantoor na is er nog een manier voor sollicitanten om een kijkje binnen de kantoormuren te krijgen. ING en Alliander hebben deze nieuwe trend op de proef gesteld en VR-kits opgestuurd naar potentiële nieuwe werknemers. Het verhaal? Zo ziet een werkdag op kantoor er bij ons uit! Vooral op een banenbeurs is dit concept een eye-catcher. Het is interessanter dan een simpel verhaal vertellen en zorgt dat je meer opvalt in de zee van werkgevers.
Data-driven is het nieuwe normaal
“We komen door het internet en door tracking steeds meer te weten over onze klanten. Maar wist je dat deze data ook ingezet kan worden voor het werven van nieuw personeel? In plaats van blind vacatures plaatsen, kun je nu heel specifiek inzetten op de juiste doelgroepen. Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar personeel in de Randstad met een affiniteit met kleding? Dan is de kans groot dat Google of bijvoorbeeld LinkedIn hier speciale segmenten voor heeft klaarstaan waar jij binnen kunt adverteren!
Daarnaast kun je met data ook bijhouden hoe je vacaturepagina’s presteren. Hoe snel haken mensen af, wat is het aantal bezoekers op de pagina en waar klikt men zoal op? Door dit bij te houden kun je, net als je website, je vacaturepagina’s optimaliseren.
Chatbots als assistent
Personeel zoeken kost veel tijd. Gelukkig kun je tegenwoordig veel automatiseren. Maak bijvoorbeeld gebruik van een chatbot om de vragen van kandidaten te beantwoorden. Het voordeel is dat zo’n chatbot altijd bereikbaar is. En met de nieuwste technologie zijn deze bots zo slim geworden dat kandidaten vaak niet door zullen hebben dat ze niet met een echt persoon in gesprek zijn. Door meteen een gesprek aan te gaan, kun je kandidaten over de streep halen om hun sollicitatie in te sturen, waardoor jij meer keuze hebt!
Welke van deze trends ga jij als volgende inzetten om de beste kandidaten te werven? Succes!
Meteen in gesprek gaan, geldt voor werknemers natuurlijk ook. Zou je graag bij je gedroomde bedrijf willen werken, bel gewoon op. Grote kans dat je in ieder geval een kijkje mag komen nemen. De Phalaenopsis is er blij mee.