DEN HAAG – Afgelopen week ontving de Hartstichting in totaal 26.000 euro namens de Nederlandse Anthuriumkwekers. Het bedrag is het resultaat van de actie ‘Planten met een hart’. Van 1 tot en met 30 september zijn in zowel Nederland als Duitsland potanthuriums met een speciaal hartvormig label verkocht.

Hartstichting

Anthurium

Miriam Kolstee van de Nederlandse Hartstichting en haar Duitse collega Martin Vestweber ontvingen een cheque van respectievelijk 11.000 euro en 15.000 euro. Het totale bedrag komt ten goede aan onderzoek naar hart- en vaatziekten.

uitreiking_cheque_Hartstichting   Anthurium_in_hartvormige_pot

Nederland
De actie ‘Planten met een hart’ werd voor het tweede jaar gevoerd in Nederland. De potanthuriums met hartvormig label waren onder meer verkrijgbaar bij Albert Heijn, Hoogvliet, Coop, Poiesz, Deen, GroenRijk, Overvecht, Ranzijn, Life & Garden en Karwei. Met een promotiecampagne stimuleerden de Anthuriumkwekers de verkopen. Deze mediacampagne bereikte in korte tijd meer dan 8 miljoen consumenten via tv, tijdschriften, dagbladen, blogs en sociale media.
Bijzonder was de actie in het Sint Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Op de vloer In de centrale hal werd een reusachtig hart van Anthurium-planten aangelegd en iedereen die ter plaatse geld doneerde aan de Hartstichting kreeg, ongeacht de hoogte van de bijdrage, een gratis Anthurium als dank. Deze extra actie leverde in één ochtend 1.000 euro op!

Duitsland
In Duitsland werd de plantenactie voor het eerst gehouden bij in totaal 667 verkooppunten waaronder Bauhaus, Globus, Hornbach, tuincentrumketen Kölle en diverse supermarktketens. Bauhaus bood daarbij de Anthuriums aan in hartvormige potten. Een uitgekiende mediacampagne zorgde eveneens voor verkoopondersteuning.

De actie ‘Planten met een hart’ is een initiatief van alle telers en veredelaars van potanthurium, de FPC Anthurium en LTO Glaskracht.

GroenVandaag publiceerde eerder over de actie Planten met een Hart.