HILLEGOM – Boeren en in de bloembollensector gaan bewust om met hun teelt en hun omgeving. Bedrijven kunnen dat nu ook laten zien met de slogan ‘Bewuste boeren kleuren de wereld’. Er zijn borden ontwikkeld die bedrijven kunnen plaatsen in hun bollenveld of bij de oprit. Er is een ontwerp met tulpen en een ontwerp met lelies. Deze campagne is opgezet door de Koninklijke Algemene Vereeniging voor de Bloembollencultuur en stichting Boer Bewust.

boeren en bollen

Bewuste boeren

Het doel van de campagne ‘Bewuste boeren kleuren de wereld’ is om te laten zien dat bedrijven op een bewuste manier omgaan met het gebruik van water, energie, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. Bloembollenbedrijven hebben in de afgelopen decennia enorm geïnvesteerd in het terugdringen van de milieubelasting van de sector. Elk bedrijf in de sector is bezig met het verder verduurzamen van de teelt van bollen en bloemen. Ondernemers kunnen de borden gebruiken om deze boodschap ook meer uit te dragen.

boeren en bollen

Evenementen

Burgers en consumenten lijken steeds verder af te staan van de agrarische sector. Onbekend maakt onbemind. Ondernemers in de bloembollensector willen daar graag iets aan doen. Zo zijn er regelmatig open dagen op bedrijven en vinden er evenementen plaats waarbij bedrijven zich laten zien aan de omgeving. Enkele voorbeelden van aansprekende evenementen zijn ‘Bloeiende Zijpe’ (Noord-Holland), ‘Tulpenpracht bij Nacht’ (Drenthe), ‘Bollenstreek in Bedrijf’ (Zuid-Holland) en het ‘Tulpenfestival’ (Flevoland). De nieuwe borden zijn een aanvulling om jaarrond de sector te kunnen laten zien aan de omgeving.

Zie ook: BoerBewust.