Klimaatneutrale tulpen – Eigenaar en het gezicht achter het merk ‘Tulpen van Sam’ Sam Ruijter heeft het voor elkaar; hij levert dit tulpenseizoen al zijn tulpen klimaatneutraal. Ruim vijf jaar is Sam actief bezig met het meten en reduceren van zijn CO2-footprint. Het laatste, kleine restant aan CO2 compenseert hij nu door het planten van bomen in de Amazone. Zijn doel is om hiermee ondernemers en consumenten te laten zien dat iedereen een verschil kan maken.

Klimaatneutrale tulpen

Vanaf 2015 is Sam al actief bezig met het berekenen van de CO2 footprint. Hierdoor is heel duidelijk geworden op welke punten het productieproces – van bol tot tulp – van energieverbruik tot binnenkomende grondstoffen – verbeterd kan worden. Slim omgaan met beregening, bemesting en door gebruik te maken van zonnepanelen en warmtepompen is er al een aanzienlijke stap gemaakt. In de nieuwste kas wordt met LED-verlichting op twee lagen geteeld en bovendien wordt deze kas verwarmd zonder fossiele brandstoffen.

Naast alle haalbare inspanningen compenseert Sam dit seizoen zijn verbruiksschade door het planten van twee voetbalvelden aan Amazoneregenwoud. Dit doet hij samen met de Black Jaguar Foundation een organisatie die als doel heeft de langste groene natuurcorridor van de wereld te verwezenlijken en om de biodiversiteit in het gebied te herstellen.

Zware kwaliteit tulpen met een verhaal

Zijn bovengemiddeld zware tulpen worden verpakt in de herkenbare, unieke ton-sur-ton verpakking met symbolen die zijn klimaatneutrale verhaal en ambitie illustreren. Dit zijn de ingrediënten voor een verleidelijke bloemenpresentatie met een boodschap. Sam: “Inmiddels beginnen mijn tulpen lekker op te vallen in zowel Duitsland, Nederland, Frankrijk en Zweden. Bloemisten zijn enthousiast en ook hun klanten vragen steeds vaker naar Tulpen van Sam. Dan weet je dat je product goed is én dat je verhaal goed ontvangen wordt; daar gaat het mij om”, vertelt Sam trots.

Werken aan een groene toekomst

In de sierteeltsector is het duurzaam produceren een actueel vraagstuk. Sam: “Ik wil laten zien dat je met een professionele bedrijfsvoering een voorbeeldfunctie kunt vervullen. Voor mij zijn mijn tulpen een prachtig middel om de consument bewust te maken van de klimaatproblematiek. Dit is een groot thema waar we nu al negatieve gevolgen van ondervinden. Ik wil mijn steentje bijdragen zodat ik later kan zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om dat tegen te gaan.”

Meer over groen en klimaat

Lees ook deze artikelen op GroenVandaag.