Dag van de Orchidee – Vandaag vindt voor de vijfde keer op rij de internationale Dag van de Orchidee plaats. Op deze dag staat de plant, met een omzet van ruim een half miljard euro de meest belangrijke bloeiende kamerplant geëxporteerd vanuit Nederland, in de schijnwerpers met jaarlijks een wisselende invulling.

Internationale Dag van de Orchidee

Feestdag

Deze internationale feestdag is onderdeel van een meerjarige campagne die ten doel heeft om de plant te promoten in binnen- en buitenland, een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse orchideeënkwekers en de Europese Unie. Zie ook: orchidsinfo.eu.

orchidee3

Expositie

Dit jaar vindt er onder andere in Amsterdam, Berlijn, Londen en Parijs een fototentoonstelling plaats met als campagnethema ‘Show who you are’. De gedachte achter dit thema is dat van de meer dan 25.000 soorten orchideeën die er zijn, in vele kleuren en vormen, er altijd wel een exemplaar is die bij jou past. Voor de expositie zijn daarom de twaalf universele persoonlijkheidsarchetypen in beeld gebracht met bijpassende orchideeën, gefotografeerd door internationaal bekende streetstyle en fashionfotograaf Daniel Bruno Grandl. De expositie is tot en met dinsdag 13 september voor iedereen gratis toegankelijk.

Nederlands initiatief zet koningin onder de planten jaarlijks in het zonnetje.

Exportproduct

De orchidee is een van de meest geëxporteerde producten. Jaarlijks worden 120 miljoen exemplaren geëxporteerd naar het buitenland, waarbij vooral achtereenvolgend Duitsland, Engeland en Frankrijk de grootste afnemers zijn. Ook in eigen land zijn de planten ongekend populair. Van alle plantensoorten wordt deze plant het meest verkocht. Op jaarbasis kopen Nederlandse consumenten er ruim 18 miljoen. Vooral rond Moederdag en Valentijnsdag is deze koningin van de planten het meest populair.

orchidee2

Veelzijdigheid

De witte Phalaenopsis is de bekendste en meest gekochte. Er zijn echter meer dan 25.000 soorten die in vele kleuren en vormen beschikbaar zijn. Om de veelzijdigheid te promoten is in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk dit jaar weer een driejarige campagne gestart.

LEESTIP: Lees ook dit artikel op GroenVandaag: Nieuwe, opvallende en verrassende Phalaenopsis van Artisan

Als onderdeel van deze campagne wordt, naast de foto-expositie, vandaag ook de Orchitypes tool gelanceerd op www.orchitypes.eu, een online persoonlijkheidstest waarmee je er achter komt welke van de duizenden orchideeën bij jouw persoonlijkheid passen.
In ieder land wordt de campagne ondersteund door bekende ambassadrices, zoals presentatrice en orchidee-liefhebber Vivian Reijs in Nederland.

Lees ook dit artikel over de geurende orchidee.