OEGSTGEEST – Vandaag vindt voor de vijfde keer op rij de internationale Dag van de Orchidee plaats. Op deze dag staat de orchidee, met een omzet van ruim een half miljard euro de meest belangrijke bloeiende kamerplant geëxporteerd vanuit Nederland, in de schijnwerpers met jaarlijks een wisselende invulling.

Internationale dag van de Orchidee

De internationale Dag van de Orchidee is onderdeel van een meerjarige campagne die ten doel heeft om de orchidee te promoten in binnen- en buitenland, een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse orchideeën-kwekers en de Europese Unie.

orchidee3

Dit jaar vindt er onder andere in Amsterdam, Berlijn, Londen en Parijs een fototentoonstelling plaats met als campagnethema ‘Show who you are’. De gedachte achter dit thema is dat van de meer dan 25.000 soorten orchideeën die er zijn, in vele kleuren en vormen, er altijd wel een exemplaar is die bij jou past. Voor de expositie zijn daarom de twaalf universele persoonlijkheidsarchetypen in beeld gebracht met bijpassende orchideeën, gefotografeerd door internationaal bekende streetstyle en fashionfotograaf Daniel Bruno Grandl. De expositie is tot en met dinsdag 13 september voor iedereen gratis toegankelijk.

Nederlands initiatief zet koningin onder de planten jaarlijks in het zonnetje.

Exportproduct
De orchidee is een van de meest geëxporteerde producten. Jaarlijks worden 120 miljoen orchideeën geëxporteerd naar het buitenland, waarbij vooral achtereenvolgend Duitsland, Engeland en Frankrijk de grootste afnemers zijn. Ook in eigen land zijn orchideeën onbekend populair. Van alle plantensoorten wordt deze plant het meest verkocht. Op jaarbasis kopen Nederlandse consumenten ruim 18 miljoen orchideeën. Vooral rond Moederdag en Valentijnsdag is deze koningin van de planten het meest populair.

orchidee2

Veelzijdigheid
De witte Phalaenopsis is de bekendste en meest gekochte orchidee. Er zijn echter meer dan 25.000 soorten orchideeën die in vele kleuren en vormen beschikbaar zijn. Om de veelzijdigheid van de orchidee te promoten is in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk dit jaar weer een driejarige campagne gestart.
Als onderdeel van deze campagne wordt, naast de foto-expositie, vandaag ook de Orchitypes tool gelanceerd op www.orchitypes.eu, een online persoonlijkheidstest waarmee je er achter komt welke van de duizenden orchideeën bij jouw persoonlijkheid passen.
In ieder land wordt de campagne ondersteund door bekende ambassadrices, zoals presentatrice en orchidee-liefhebber Vivian Reijs in Nederland.