ZOETERMEER – Kom in de Kas wordt op 1 en 2 april voor de 40e keer georganiseerd. Het landelijk bestuur grijpt het jubileum aan om de sector virtueel, interactief en innovatief onder de aandacht te brengen van het publiek.
De kas virtueel
Meer experience
De honger naar meer informatie over de kas kunnen mensen stillen op de website van Kom in de Kas. Op de homepage vinden ze de 360 graden Kom in de Kas experience. Met deze experience kunnen mensen achter hun computer, met hun tablet, telefoon of hun VR bril ook weer 360 graden virtueel rondkijken in de kas. In de experience zijn veel wetenswaardigheden over de glastuinbouw verwerkt en ziet en ervaart men hoe high tech deze sector is.
KomInDeKas app
Zo’n twee weken voor het evenement wordt de KomInDeKas app gelanceerd. Met behulp van de app kunnen de bezoekers meedoen aan de interactieve speurtocht die in alle deelnemende kassen wordt uitgezet. Met deze speurtocht wordt de beleving in de kas vergroot en een extra “funeducatieve” factor toegevoegd aan het bezoek aan de kas. De KomInDeKas app is vanaf half maart te downloaden in de app-store.
De app wordt geactiveerd door middel van 7 Helden in de kas (markers). Deze helden zijn verstopt in de kas en vormen een belangrijk bestanddeel van speurtocht. Wanneer er een held gevonden is, scant men de marker met de smartphone en verschijnt er een 3D-animatie op het scherm met een educatieve tekst over de betreffende held. Elke held staat voor een thema waarover informatie wordt gegeven. Naast de virtuele speurtocht naar de 7 Helden van de Kas, staat in de app een spaarboekje dat bijhoudt welke Helden al zijn gevonden en zeven 360 graden filmpjes.
Kom in de Kas is het grootste publieksevenement van de Nederlandse glastuinbouw. Zo’n 200 bedrijven in 26 regio’s verspreid over Nederland kunnen worden bezocht.