Winterse Romantiek – In opdracht van Stichting Chryson rolde Sobolj een verkoopcampagne voor chrysanten uit in Rusland, met als thema “de Winterbuiloft”. Men koos dit thema, omdat de campagne toe werkte naar Valentijnsdag en naar de grote Bruidsexpositie in Moskou, beide half februari.
Winterse Romantiek
Winterbruiloft
De campagne brak alle records. Mede door dat het grootste online Weddingportal op VKontakte, de Russische tegenhanger van Facebook. De foto’s van de campagne op 13 februari toonde voor hun 260.000 volgers.
Elena Chernova
Voor de campagne volgde een stylingteam, met video en fotoploeg. Onderwerp een heuse Russische winterbruiloft: die van model Elena Chernova. Men nam tijdens de bruiloft opnamen van de fraai gedecoreerde ruimte en van de gelukkige bruid zelf. De foto’s en video kwamen tussen 9 december en 14 februari op sociale media. Hierdoor bereikte de campagne naar schatting 400.000 mensen in heel Rusland.
Stichting Chryson
De campagne werd ondersteund door de bij de Stichting Chryson aangesloten chrysanten-kwekers, zodat de bloemen direct verkrijgbaar waren voor hen die de fraaie bloemwerken ook wilden uitvoeren of kopen.
LEESTIP: Lees ook dit artikel op GroenVandaag: Chrysanten voor geslaagde zussen
Russische bruiloft
De moderne vormgeving en de voor de campagne gebruikte nieuwe media pasten bij een jong publiek. De meeste stellen trouwen immers tussen hun 25e en 27e jaar. Omdat de economische situatie in Rusland inmiddels rustiger is, stabiliseert het aantal bruiloften zich. Er wordt voor bruiloften een, voor Russische begrippen, groot budget van tussen de € 2.000 en € 20.000 uitgetrokken. Bloemen zijn daarbij een graadmeter voor luxe en status van de bruiloft.
De campagne laat zien dat ook in de winterperiode Nederlandse sierteelt heel goed gepromoot kan worden in het koude Rusland.
Nog meer Holland en Rusland
Lees ook deze berichten op GroenVandaag:
Hollandse Hortensia schittert in Rusland
Campagne van chrysanten en orchideeën in Rusland

