Winterse Romantiek – In opdracht van Stichting Chryson rolde Sobolj een verkoopcampagne voor chrysanten uit in Rusland, met als thema “de Winterbuiloft”. Dit thema werd gekozen omdat de campagne toe werkte naar Valentijnsdag en naar de grote Bruidsexpositie in Moskou, beide half februari.

Winterse Romantiek

Winterbruiloft

De campagne brak alle records, mede door dat het grootste online Weddingportal op VKontakte, de Russische tegenhanger van Facebook, de foto’s van de campagne op 13 februari toonde voor hun 260.000 volgers.

romantiek met chrysanten

Elena Chernova

Voor de campagne volgde een stylingteam, met video en fotoploeg, een heuse Russische winterbruiloft: die van model Elena Chernova. Tijdens de bruiloft werden opnamen gemaakt van de fraai gedecoreerde ruimte en van de gelukkige bruid zelf. De foto’s en video werden tussen 9 december en 14 februari uitgezet op sociale media. Hierdoor bereikte de campagne naar schatting 400.000 mensen in heel Rusland.

romantiek met chrysanten

Stichting Chryson

De campagne werd ondersteund door de bij de Stichting Chryson aangesloten chrysanten-kwekers, zodat de bloemen direct verkrijgbaar waren voor hen die de fraaie bloemwerken ook wilden uitvoeren of kopen.

LEESTIP: Lees ook dit artikel op GroenVandaag: Chrysanten voor geslaagde zussen

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.

Russische bruiloft

De moderne vormgeving en de voor de campagne gebruikte nieuwe media waren afgestemd op een jong publiek: de meeste stellen trouwen immers tussen hun 25e en 27e jaar. Omdat de economische situatie in Rusland inmiddels rustiger is, stabiliseert het aantal bruiloften zich. Er wordt voor bruiloften een, voor Russische begrippen, groot budget van tussen de € 2.000 en € 20.000 uitgetrokken. Bloemen zijn daarbij een graadmeter voor luxe en status van de bruiloft.

De campagne laat zien dat ook in de winterperiode Nederlandse sierteelt heel goed gepromoot kan worden in het koude Rusland.