Coachend leidinggeven – Je manier van leidinggeven heeft invloed op de prestaties van je team. Er is een groot verschil tussen een ‘baas’ en een ‘coach’. Dit geldt binnen alle sectoren. Ga je een nieuwe baan als hovenier met een leidinggevende functie bekleden of ga je misschien wel in de bouw als leidinggevende aan de slag? In alle gevallen haal je het beste uit je team als je kiest voor coachend leidinggeven. Hoe doe je dit? Wij geven je inzicht in een aantal belangrijke kenmerken van coachend leidinggeven.

Coachend leidinggeven

Fotocredits introfoto: geralt, Gerd Altmann, op Pixabay.

Focus op de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers

Professionele en persoonlijke groei is heel belangrijk voor je medewerkers. Voor jou als leidinggevende is het daarom belangrijk om hier ook op te focussen. Je helpt je medewerkers hun eigen talenten te ontdekken en hun vaardigheden te versterken. Als leidinggevende help je hen om nieuwe doelen te stellen en deze ook te bereiken. Dit zorgt ervoor dat er een sfeer van betrokkenheid ontstaat en dat verhoogt de teamprestaties.

Actief luisteren en empathisch communiceren

Communicatie is vanzelfsprekend heel belangrijk. Als leidinggevende moet je in staat zijn om goed te communiceren met de leden van je team. Tijdens een cursus coachend leidinggeven leer je alles over deze communicatie. Het is belangrijk om actief te luisteren en niet op de eerste plaats te luisteren om te antwoorden. Aandacht geven is belangrijk. Medewerkers hebben het nodig om echt gehoord te worden. Je wilt een vertrouwensband opbouwen met je teamleden. Dan is ook empathisch communiceren heel belangrijk. Zorg ervoor dat medewerkers zich gehoord, begrepen en gewaardeerd voelen.

Het stimuleren van zelfsturing

Coachend leidinggeven betekent dat je je medewerkers het vertrouwen geeft om zelf beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun werk. Je vertrouwt erop dat jouw teamleden weten welke taken zij aan moeten pakken en op welke manier zij dat het best kunnen doen. Het bieden van vrijheid zorgt ervoor dat teamleden proactiever zijn en zelfverzekerder worden. Deze vrijheid leidt uiteindelijk tot betere resultaten.

Belangrijke kenmerken met coachend leidinggeven

Foto: Amy Hirschi, op Unsplash.

Het bieden van opbouwende feedback

Feedback is een heel belangrijk onderdeel van coachend leidinggeven. Constructieve feedback corrigeert fouten en motiveert medewerkers om hun prestaties te verbeteren. De feedback moet opbouwend zijn en niet bekritiserend. Benadruk niet wat medewerkers verkeerd doen. Benadruk in plaats daarvan hoe zij het beter kunnen doen.

Het realiseren van een veilige en positieve werkomgeving

Als coachend leidinggevende is het aan jou om de werkomgeving voor je medewerkers veilig en positief te maken. Medewerkers moeten zich veilig voelen om te leren en te groeien. Ze moeten zich veilig voelen om fouten te maken. Die horen er nu eenmaal ook bij. Wanneer medewerkers bang zijn om fouten te maken, dan gaat dit ten koste van de werktevredenheid en het werkplezier. Fouten zijn jammer, maar geen ramp en in geen geval te voorkomen. Je maakt ze zelf immers ook wel eens. Zorg ervoor dat medewerkers zich veilig voelen in elke situatie, ook wanneer zij een fout moeten toegeven.