AALSMEER – Nederland bloemenland? Niet dus! Onderzoek wijst anders uit, blijkt uit recent onderzoek gehouden door Royal FloraHolland. Ongeveer 70% van de Nederlanders herkende alleen de tulp, de roos en de zonnebloem op voorgelegde foto’s. Bij andere bloemen is dit minder dan de helft. Bovendien neemt de bekendheid met bloemen af.
Bloemenland
Zonnebloem, tulp en roos: die bloemen herkent ongeveer 85% van de Nederlandse consumenten tussen de 18 en 75 jaar. Andere bloemen scoren lager, toont onderzoek aan van Royal FloraHolland. Na de eerder genoemde top 3 van bekendste bloemen volgt de narcis, de hyacint, de anjer en de snijhortensia.
Herkent u deze bloem?
Minimaal 70% van de ondervraagden kon bij een afbeelding de juiste naam geven van de top 3. Bij de overige bloemen zit een veel groter gat tussen herkenning en de juiste naam weten.
Bij de narcis en de hyacint ligt dat percentage nog rond de 60%. Voor freesia, gerbera en lelie is de verhouding 1 op 2: de helft noemt de juiste bloem bij de foto. Bij de andere bloemen is dit nog lager. Opvallende uitzondering is gipskruid. Die eindigt als een van de minder bekende bloemen op de lijst (41% herkent het product), maar toch noemt 60% gipskruid bij het zien van de afbeelding.
Verwarring
Nederlanders vinden bloemen veel op elkaar lijken. Dat levert verwarring op. Zo wordt de anjer nog wel eens verward met de roos. En de ranonkel wordt onterecht aangezien voor roos, pioenroos of dahlia.
Andere bloemen die onderling veel verwisseld worden, zijn de chrysant, de aster en de margriet. Limonium wordt door vrijwel iedereen lavendel genoemd. En veel consumenten zien de lisianthus aan voor een anjer.
Bekendheid neemt af
In 2014 werd ditzelfde onderzoek uitgevoerd. Toen waren roos, tulp en zonnebloem ook de meest bekende bloemen. Maar deze scoorden hoger, zowel op herkenning (rond de 90%) als benoeming van de juiste naam (minimaal 80%).
De kennis in Nederland bloemenland over bloemen lijkt dus weg te vallen. Want eenzelfde verschil zien we bij de meeste andere bloemen.
Het marktonderzoek
Royal FloraHolland voerde het onderzoek in maart 2016 uit. Meer dan 1.000 Nederlanders tussen de 18 en 75 jaar zijn toen ondervraagd over hun bekendheid met bloemen en hun associaties met de verschillende bloemen, favoriete kleuren per bloem, welke bloemen passen bij welke seizoenen en welke bloemen ze mooi vinden of juist niet.
Daarnaast zijn ze gevraagd naar hun aankoopgedrag van bloemen en de plaats van aankoop.
De resultaten uit het onderzoek vormen voor Royal FloraHolland een belangrijke input voor diverse promotiecampagnes om consumenten doeltreffender te kunnen benaderen.
[bron: Royal FloraHolland]