Campagne Dat kan groener – Groenplatform 247Green, magazine De Tuin op Tafel en NL Greenlabel lanceren vandaag een nieuwe campagne: Dat Kan Groener. De initiatiefnemers onderstrepen met deze campagne het nut en de noodzaak tot vergroening en willen het bewustzijn vergroten dat het najaar een goed moment is om met groen aan de slag te gaan. Boegbeelden bij deze campagne zijn Nederlandse en Vlaamse tv-tuinmannen Lodewijk Hoekstra en Angelo Dorny.

Campagne Dat kan groener

Leuk, nodig en nuttig

De campagne is geboren uit een spontane samenwerking tussen de Lodewijk en Angelo. Beiden hebben als missie de vergroening te stimuleren en ervoor te zorgen dat meer mensen in Nederland en België kunnen genieten van een groene omgeving. Dit is beter voor het welzijn en de volksgezondheid, maar levert ook een grote maatschappelijke bijdrage aan de oplossing van problemen die ontstaan als gevolg van de klimaatverandering. Wetenschappers zijn het er over eens dat meer groen in de openbare ruimte onmisbaar is om groeiende wateroverlast en hittestress op te kunnen vangen. Met #datkangroener laten Lodewijk en Angelo zien dat vergroening leuk, nodig en nuttig is.

groenvandaag, campagne dat kan groener

Bewustwording van het najaar als ‘groenmoment’

Er is bewust gekozen om de campagne in de maanden oktober-november te organiseren, omdat dan het beste moment is om een (buurt-)tuin aan te leggen en o.a. bollen, bomen en struiken te planten. Het najaar is als tuinmoment steeds meer op de achtergrond geraakt, mede omdat veel tuincentra na de zomer direct overschakelen naar kerstartikelen. Lodewijk en Angelo willen met de campagne de bewustwording vergroten dat het najaar hét moment is om de juiste voorbereidingen te treffen voor een snelle groei en bloei in het voorjaar.

Campagne

De campagneperiode van #datkangroener loopt tot 30 november. Via de campagnewebsite kunnen Nederlanders en Belgen een foto uploaden van een plek uit hun buurt waarvan zij zeggen: “Dat kan groener!”

Daarbij worden deelnemers via social media uitgedaagd zoveel mogelijk stemmen te verzamelen. De inzendingen met de meeste stemmen zullen door een jury worden beoordeeld en de plek van de uiteindelijke winnaar verdient de twijfelachtige titel ‘Lelijkste plek van Nederland en België’. Een professioneel team van NL Greenlabel zal deze plek samen met de buurtbewoners aanpakken en transformeren tot een mooie groene oase. Naast deze hoofdprijs zijn er ook kleinere prijzen te verdelen, beschikbaar gesteld door genereuze sponsors van de actie die het belang van vergroening onderkennen.