ALMERE – Digitaal tuinieren wordt het! Consumenten-onderzoeken naar de behoefte aan groen in onze directe woonomgeving wijzen veelal uit dat mensen dit belangrijk vinden. Een van de wensen is en blijft nog altijd een huis met een tuin. Gelijkertijd tonen dezelfde onderzoeken aan, dat de belangstelling voor en de bereidheid tot tuinieren afneemt. In veel tuinen zie je dan ook meer tegels dan planten.

Digitaal tuinieren

Risico en tijdgebrek
Twee oorzaken zijn hier verantwoordelijk voor. Ten eerste neemt onze kennis van groen af en wordt de aanschaf van planten, struiken en bomen problematisch en risicovol gevonden. Ten tweede hebben we het erg druk en benutten we onze tijd liever aan andere zaken dan tuinieren en onderhoudswerkzaamheden.

Oplossing
Veel kwekers zoeken naar een passend aanbod door bijvoorbeeld plantensoorten op de markt te brengen die onderhoudsarm zijn. ’Vraagt weinig water, hoeft niet gesnoeid te worden’, zijn daarbij belangrijke aanprijzingen.
Maar ook de producenten van van niet ‘levende producten’ komen de consument graag tegemoet met oplossingen die voor de gebruikers weinig inspanning en omkijken vergt.

Digitaal
Een goed voorbeeld is de digitale aanpak van Gardena, van oudsher een merk dat techniek omarmt. Dit promotiefilmpje maakt duidelijk hoever techniek nu ook in onze tuin is doorgedrongen. Tijd en kennis van zaken zijn steeds minder nodig om van een groene tuin te genieten. Het is zelfs mogelijk je gras te maaien en de planten water te geven als je ver weg op vakantie bent.