Elektrisch rijden – De Rijksoverheid wil het gebruik van schone en zuinige auto’s en motoren stimuleren. Schoon wil zeggen dat de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk wordt beperkt om klimaat en milieu te ontzien. Belastingvoordeel is daarbij een sturend middel.

Elektrisch rijden

Zo wordt het rijden van een hybride auto door de overheid beloond met 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Op voorwaarde dat de auto auto niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot.

elektrisch rijden

foto, Vlad Tchompalov, op Unsplash

Stekker en geen stekker

Een hybride auto maakt gebruik van twee soorten motoren: een brandstofmotor en een elektromotor. Er zijn er met stekker (plug-in) en zonder stekker.  Voor een stekkerauto heb je een laadpaal nodig, een auto zonder stekker haalt stroom uit de elektromotor die zich zelf tijdens het rijden oplaadt. Nieuw is de stekkerloze mild-hybrid, waarbij de dynamo en de startmotor zijn geïntegreerd.

Minder CO2

Volgens Milieucentraal stoot een elektrische auto tijdens zijn levensduur ongeveer 60% minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasser komt in totaal 19.000 kilo CO2 vrij. Vergelijkbare met een brandstofauto is dat 52.000 kilo CO2.

760 Bomen

Ecotree heeft berekend dat één kubieke meter hout net iets minder dan een ton CO2 absorbeert. Anders: een boom neemt volgens Ecotree ongeveer 25 kilo CO2 per jaar op. Om de uitstoot van een elektrische auto te compenseren, zou je volgens die berekening ongeveer 760 bomen nodig hebben, gedeeld door de levensduur (tussen de 10 en 20 jaar) van de elektrische auto.

Koolstofopslag

Gezegd moet worden dat dergelijke rekensommen lastig zijn te maken, omdat het vermogen om koolstof op te slaan sterk afhankelijk is van de boomsoort en groeisnelheid. Een populier bijvoorbeeld slaat 400kg CO2 op per m3 hout, voor ebbenhout is het getal veel gunstiger, 1400kg per m3. Naaldhout groeit snel en slaat dus meer koolstof op. Maar deze bomen leven weer minder lang.

Stokoude uitvinding

De elektrische auto is eigenlijk al stokoud. De beroemde Ferdinand Porche liet al in 1901 de eerste benzine-elektrische automobiel bouwen. Achter de uitvinding gingen praktische motieven schuil: de wens om eenvoudiger te starten en een grotere actieradius. De Lohner-Porsche Mixte Hybrid wordt gezien als de eerste hybride auto. Een kleine benzinemotor die een stroomgenerator aandrijft, die weer batterijen oplaadt, die elektrische stroom leveren aan 4 elektromotoren, die op de 4 wielen zijn gemonteerd. Het was een auto zonder aandrijfas, versnellingsbak, koppeling of ketting, maar met een ledig gewicht van 1500 kg.

LEESTIP: Lees ook dit artikel op GroenVandaag: De Nederlander fietst steeds vaker elektrisch

bomen zorgen voor co2 opslag

foto, Arnaud Mesureur, op Unsplash

Groene urgentie

Het veranderende klimaat intensiveert de urgentie om schoner en groener te worden. Gecombineerd met de bevlogenheid van het groeiende leger groene wetenschappers zullen we steeds wijzer worden als het gaat om de balans tussen vervuilen en vergroenen. Bewustwording en overheidsmaatregelen zijn hierbij broodnodige versnellers.
Levend groen en groene techniek gaan een beslissende rol spelen als het aankomt op het op peil houden van onze behoefte aan mobiliteit en wat niet al, zonder verder schade toe te brengen aan milieu en klimaat.

LEESTIP: Lees ook dit artikel op GroenVandaag: De elektrische scooter als het duurzame vervoermiddel

Fotocredits introfoto, Ralph Hutter, op Unsplash.