EDE – Na een forse terugval in de jaren 2008-2012, doen de bloemisten het voor het derde jaar op rij goed. De toekomst ziet er weer rooskleurig volgens Marco Maasse, directeur van branchevereniging van bloemisten.

Bloemisten

-groene kamerplanten zijn weer helemaal in
-ruim 11% van de bloemen worden via het internet verkocht

midzomernacht1Hip
Maasse: “We zien dat er wekelijks 2% meer bloemenkopers zijn dan een half jaar eerder. Hoewel het een klein percentage is profiteren de bloemisten daar duidelijk van. We zien ook dat de consument steeds meer snijbloemen en kamerplanten koopt in de hogere prijscategorieën.
37% van de consumenten tussen de 18 en 40 jaar koopt bloemen. Daar zit nog flink wat ruimte voor groei. Het is aan de bloemist om bloemen voor deze doelgroep neer te zetten als een lifestyle product, dat hip is en een zekere status bevestigt.”

Voor jezelf
Hoewel bloemen veelal worden gezien als cadeauartikel, blijkt dat boeketten vooral voor de eigen vaas thuis worden gekocht. 52% van de aankopen gebeurt door mannen, 48% door vrouwen.

Belangrijkste redenen om bloemen cadeau te geven
-verjaardag (24%)
-zomaar (23%)
-bezoek (10%)
-bedankje (9%)

Populairste mono-boeketten
-roos (39%)
-tulp (26%)
-pioenroos (6%)

 

Tip: Mijn Bloemist weet van planten

Luchtzuiverend, duurzaam en stressverlagend. Mijn Bloemist vertelt je waarom je je lekkerder voelt met planten om je heen. Mijn Bloemist: Flowering your life!Op zoek naar informatie over bloemen? Bekijk dan de bloemendatabase.

Bron: Vereniging Bloemist Winkeliers