100 miljoen rozen – In de week voor Valentijn zijn rozen en tulpen de meest verhandelde bloemen bij Royal FloraHolland. Ongeveer 100 miljoen rozen en 120 miljoen tulpen gaan richting consument. Belangrijkste soorten zijn: Red Naomi!, Rhodos, Upperclass, Athena en Avalanche+. Rode en witte gaan het meest over de toonbank. De bloemist is het belangrijkste aankoopkanaal met Valentijn.

100 miljoen Rozen

Boeketten

In Nederland en Duitsland staat het gemengde boeket met Valentijn op de eerste plaats. Zestig procent van de Engelsen en de Fransen kiest voor de roos.

red-naomi

Bloemen Top-5 in 2015

1- Roos
2- Tulp
3- Troschrysant
4- Gerbera
5- Lelie

Planten Top-5 in 2015

1- Phalaenopsis
2- Roos
3- Anthurium
4- Kalanchoë
5- Hyacint

Vooral Franse, Duitsers en Britten zijn ware Valentijn-vierders. Dat zijn ook de belangrijkste afzetlanden. In een normale week zet Royal FloraHolland zo’n 80 miljoen euro om. In de Valentijn-week is dat 120-125 miljoen.

Gemeente Terneuzen is het meest romantisch

Foto: beasternchen, op Pixabay.

Stukje geschiedenis van de roos als snijbloem

De roos heeft een lange en rijke geschiedenis, maar als snijbloem in Nederland komt zij pas relatief laat tot bloei. In de middeleeuwen had de roos vooral symbolische en religieuze betekenis. Zij stond voor Maria, liefde en vergankelijkheid. Rozen werden in kloostertuinen en buitenplaatsen gekweekt. Als sierstruiken, niet als snijbloemen.

Luxe en statussymbool

In de 19e eeuw leren we de roos kennen als luxe snijbloem. Mede door de ontwikkeling van nieuwe rozensoorten in Frankrijk, met name de theeroos en later de hybride theeroos. De bloeier bleek geschikt om te snijden.

Nederland

In Nederland begon men in de tweede helft van de 19e eeuw met het kweken van rozen. Voor welgestelde stedelingen. Rozen golden als statussymbool. De eerste gespecialiseerde rozenkwekers verschenen in het Westland en Aalsmeer. De verkoop vond vooral plaats via bloemenmarkten in de steden en, vanaf 1912, via de eerste bloemenveilingen (Aalsmeer, Rijnsburg).

Na 1945

Na de oorlog werd de roos dankzij de opkomst van moderne verwarmde kassen en kunstlicht een massaproduct. En nu ook bereikbaar voor de middenklasse. De roos werd de gelegenheidsbloem bij uitstek: voor verloving, verjaardag, huwelijk, begrafenis.