100 miljoen rozen – In de week voor Valentijn zijn rozen en tulpen de meest verhandelde bloemen bij Royal FloraHolland. Ongeveer 100 miljoen rozen en 120 miljoen tulpen gaan richting consument. Belangrijkste soorten zijn: Red Naomi!, Rhodos, Upperclass, Athena en Avalanche+. Rode en witte gaan het meest over de toonbank. De bloemist is het belangrijkste aankoopkanaal met Valentijn.
100 miljoen Rozen
Boeketten
In Nederland en Duitsland staat het gemengde boeket met Valentijn op de eerste plaats. Zestig procent van de Engelsen en de Fransen kiest voor de roos.
Bloemen Top-5 in 2015
1- Roos
2- Tulp
3- Troschrysant
4- Gerbera
5- Lelie
Planten Top-5 in 2015
1- Phalaenopsis
2- Roos
3- Anthurium
4- Kalanchoë
5- Hyacint
Vooral Franse, Duitsers en Britten zijn ware Valentijn-vierders. Dat zijn ook de belangrijkste afzetlanden. In een normale week zet Royal FloraHolland zo’n 80 miljoen euro om. In de Valentijn-week is dat 120-125 miljoen.

Foto: beasternchen, op Pixabay.
Stukje geschiedenis van de roos als snijbloem
De roos heeft een lange en rijke geschiedenis, maar als snijbloem in Nederland komt zij pas relatief laat tot bloei. In de middeleeuwen had de roos vooral symbolische en religieuze betekenis. Zij stond voor Maria, liefde en vergankelijkheid. Rozen werden in kloostertuinen en buitenplaatsen gekweekt. Als sierstruiken, niet als snijbloemen.
Luxe en statussymbool
In de 19e eeuw leren we de roos kennen als luxe snijbloem. Mede door de ontwikkeling van nieuwe rozensoorten in Frankrijk, met name de theeroos en later de hybride theeroos. De bloeier bleek geschikt om te snijden.
Nederland
In Nederland begon men in de tweede helft van de 19e eeuw met het kweken van rozen. Voor welgestelde stedelingen. Rozen golden als statussymbool. De eerste gespecialiseerde rozenkwekers verschenen in het Westland en Aalsmeer. De verkoop vond vooral plaats via bloemenmarkten in de steden en, vanaf 1912, via de eerste bloemenveilingen (Aalsmeer, Rijnsburg).
Na 1945
Na de oorlog werd de roos dankzij de opkomst van moderne verwarmde kassen en kunstlicht een massaproduct. En nu ook bereikbaar voor de middenklasse. De roos werd de gelegenheidsbloem bij uitstek: voor verloving, verjaardag, huwelijk, begrafenis.
Meer over de koningin van het bloemenrijk
Lees ook deze artikelen op GroenVandaag:
De verschillende rozen kleuren en hun betekenis
Bijzondere rozen van VipRoses in de schijnwerpers
Nu rozen planten en in de zomer genieten
Grootbloemige rozen kleuren tuin en terras
