Bijna-secretaresses – Secretaresses in spé werden vandaag tijdens de koffiepauze in hun klas verrast met Secretaressedagboeketten van Fleurop. De studenten aan de HBO Office Management en MBO Secretaresse opleidingen van Schoevers in Amsterdam, die nog deze zomer hun jaar hopen af te ronden, zijn nu nog niet officieel in dienst als secretaresse. Om hen toch alvast een echt secretaressedaggevoel te geven zijn ze vandaag alvast in het zonnetje gezet.

Bijna-secretaresses

Donderdag 21 april is het feest voor de echte secretaresse, officemanager, personal assistant en management assistant. Volgens Fleurop worden er dit jaar opmerkelijk veel boeketten in pastelkleuren zoals lila, roze en paars besteld door managers. Zo’n 40 procent van de bestellingen loopt via internet.

Foto: VidiPhoto
Bijna-secretaresses alvast in de bloemen gezet

Foto: Joergelman, Jörg Möller, op Pixabay.

Evolutie van het beroep

Oorspronkelijk waren het vaak mannen, die administratieve ondersteuning verleenden in de tijd dat bedrijven en overheidsinstellingen sterk groeiden. Met als neveneffect de steeds grotere hoeveelheid correspondentie, documentatie en agenda’s die beheerd moesten worden. Het opstellen van brieven, beheren van archieven en notuleren van vergaderingen deed zijn intrede

Vrouwen

Met de opkomst van de typemachine en later andere kantoorapparatuur werd het beroep toegankelijker voor vrouwen. Dit hing samen met maatschappelijke veranderingen: meer vrouwen traden toe tot de arbeidsmarkt, zeker tijdens en na de wereldoorlogen. De secretaresse werd in die tijd gezien als een betrouwbare, georganiseerde rechterhand van de leidinggevende, vaak verantwoordelijk voor het stroomlijnen van communicatie en het plannen van afspraken.

Het beroep ontwikkelde zich verder. Naast regulier administratieve taken kwamen er verantwoordelijkheden bij zoals het coördineren van projecten, beheren van budgetten en fungeren als eerste aanspreekpunt voor klanten en partners.

Officemanager

Vandaag de dag is de rol van secretaresse getransformeerd tot managementassistent of officemanager. De nadruk ligt meer op organisatorische en communicatieve vaardigheden, zelfstandige besluitvorming en het ondersteunen van strategische processen. In veel gevallen is de functie minder puur uitvoerend en meer adviserend geworden.