LISSE – Met dochter Lizzy aan haar zijde doopte de bekende presentatrice Wendy van Dijk dinsdag 28 maart haar eigen tulp in Keukenhof. Ze zei het een grote eer te vinden dat deze prachtige gele tulp is vernoemd naar haar eigen magazine WENDY.
Wendy van Dijk
“Wat is ie mooi hè” riep Wendy uit nadat zij haar tulp met champagne had gedoopt. Aansluitend bracht zij samen met Keukenhofdirecteur Bart Siemerink en commercieel Keukenhofmanager Tom Schreuder een toast uit op de nieuwe tulp. Voor Lizzy was er een glaasje jus d’Orange.
“Het heeft vijftien jaar geduurd voordat deze tulp was ontwikkeld”, zegt Wendy. “De kleur mocht ik zelf kiezen. Geel past heel goed bij mijn persoonlijkheid en staat tevens voor de kenmerken van mijn blad zoals positiviteit en energie. Maar ook mijn vader was een groot fan van de kleur geel.”
Overigens is het slechts een keer eerder voorgekomen dat een tulp naar een magazine werd vernoemd. Dat was in 2014 met het 100%NL Magazine welke gedoopt werd door de Toppers. En dat Lizzy mee mocht naar Keukenhof was te danken aan een bloemenproject op school vertelde Wendy met glimlach. “Wel moesten we dan voor elke leerling van Lizzy’s klas een tulp meenemen. Maar dat was zo geregeld.”
Een makkelijk te telen vroege snijtulp
Tulipa Wendy van Dijk is veredeld door Klaas Peter de Geus van het bedrijf Maveridge International uit St. Maarten, dat zich toelegt op exclusiviteit en het exporteren van bloembollen voor tuinen en kassen. De afgelopen jaren is Maveridge ook steeds meer gespecialiseerd in de veredeling van de teelt van bloembollen. Het product Tulp is het belangrijkste gewas en de meeste variëteiten zijn door eigen kweek ontwikkeld.
Henk de Mooij, Keukenhofmanager parkbeheer, zei dat de nieuwe tulp Wendy van Dijk uit de lijn komt van toptulpen als Purple Prince en Monte Carlo. “Alleen dit al klinkt veelbelovend. Anderzijds is de nieuwe Tulipa Wendy van Dijk een makkelijk te telen vroege snijtulp die het goed doet in de kassenbroei. De bloeiperiode is in het vroege voorjaar, van eind december tot februari, wat deze tulp zeker interessant maakt voor de Retail.”