Om de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden te verbeteren nemen verschillende Europese landen maatregelen die het autoverkeer reguleren op basis van de hoeveelheid uitstoot per voertuig. Duitsland en Frankrijk behoren tot de landen die hiervoor een milieusticker verplichten.
Waarom is de milieusticker ingevoerd?
Deze stickers zijn een middel om vervuilende voertuigen te weren uit zones waar de luchtkwaliteit onder druk staat. Vooral fijnstof en stikstofoxiden vormen een probleem, omdat ze gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten.
Fotocredits introfoto: WikimediaImages, op Pixabay.
Wanneer zijn de stickers ingevoerd?
Duitsland was een van de eerste landen die de milieusticker introduceerde. Sinds 1 maart 2007 is een milieusticker verplicht in zogenaamde Umweltzonen, de zogenoemde Umweltplakette. Of Feinstaubplakette. Frankrijk voerde het systeem later in. In 2017 werd de Crit’Air vignette ingevoerd. Aanvankelijk voor permanente en tijdelijke milieuzones. Inmiddels hebben vrijwel alle grote Franse steden milieyzones ingesteld of plannen daarvoor.
Kleuren en categorieën
Hoewel Duitsland als Frankrijk vergelijkbare doelen nastreven, verschillen de systemen.

Umweltplakette
Foto: umweltplakette.org
Duitsland: Umweltplakette
Milieusticker Duitsland bestaat uit drie kleuren stickers:
Groen: voertuigen met de schoonste uitstootcategorie.
Geel: oudere dieselvoertuigen.
Rood: zeer oude dieselvoertuigen.
In de praktijk wordt in bijna alle Duitse milieuzones uitsluitend de groene sticker nog geaccepteerd. Dit betekent dat voertuigen met een gele of rode sticker veelal geen toegang meer krijgen tot stedelijke milieuzones.

Crit’ Air vignette
Foto: certificat-air.gouv.fr
Frankrijk: Crit’Air vignetten
Milieusticker Frankrijk hanteert een uitgebreider systeem met zes categorieën en kleuren van groen tot donkerpaars:
0 (groen): volledig elektrische en waterstofvoertuigen.
1: zeer schone benzine- en hybride voertuigen.
2 t/m 5: oplopend naar oudere en vervuilendere voertuigen.
In Franse steden kan worden bepaald welke categorieën worden toegelaten; vaak zijn oudere categorieën 4 en 5 volledig verboden.
De invoering van milieustickers heeft aantoonbare effecten gehad: verbeterde luchtkwaliteit en bewustwording een stimulans voor schonere voertuigen. De algemene consensus is dat milieuzones een bijdrage leveren aan schonere lucht en veiliger leefomgevingen. Critici wijzen op de administratieve last en de ongelijkheid tussen stedelijke en landelijke bewoners.
Boetes
Buitenlandse bestuurders zijn verplicht een milieusticker vooraf aan te schaffen. Zonder geldige milieusticker kan je een boete kan krijgen, zodra je een milieuzone inrijdt. Zorg er dus voor dat je goed voorbereid op pad gaat, met de juiste milieusticker voor je voertuig.
Meer over schoon rijden
Lees ook deze artikelen op GroenVandaag:
Elektrisch rijden en de noodzaak van echt groen