Bloemisten profiteren – Na een forse terugval in de jaren 2008-2012, doen de bloemisten het voor het derde jaar op rij goed. De toekomst ziet er weer rooskleurig volgens Marco Maasse, directeur van branchevereniging van bloemisten.

Bloemisten profiteren

Trends

-groene kamerplanten zijn weer helemaal in
-ruim 11% van de bloemen worden via het internet verkocht

midzomernacht1

Hip

Maasse: “We zien dat er wekelijks 2% meer bloemenkopers zijn dan een half jaar eerder. Hoewel het een klein percentage is bloemisten profiteren daar duidelijk van. We zien ook dat de consument steeds meer snijbloemen en kamerplanten koopt in de hogere prijscategorieën.
37% van de consumenten tussen de 18 en 40 jaar koopt bloemen. Daar zit nog flink wat ruimte voor groei. Het is aan de vakman om bloemen voor deze doelgroep neer te zetten als een lifestyle product, dat hip is en een zekere status bevestigt.”

Voor jezelf

Hoewel bloemen veelal worden gezien als cadeauartikel, blijkt dat boeketten vooral voor de eigen vaas thuis worden gekocht. 52% van de aankopen gebeurt door mannen, 48% door vrouwen.

Belangrijkste redenen om bloemen cadeau te geven
-verjaardag (24%)
-zomaar (23%)
-bezoek (10%)
-bedankje (9%)

Populairste mono-boeketten
-roos (39%)
-tulp (26%)
-pioenroos (6%)

De vakbloemist weet van planten

Luchtzuiverend, duurzaam en stressverlagend. De vakbloemist vertelt je waarom je je lekkerder voelt met planten om je heen. Zijn motto: Flowering your life!Op zoek naar informatie over bloemisterijen?

Bron: Vereniging Bloemist Winkeliers

VBW is de ondernemende brancheorganisatie voor vakbloemisten in Nederland. Dagelijks zet VBW zich in voor haar ruim 1.300 leden om het rendement te verbeteren.