Frederique van der Wal – Frederique’s Choice, het bloemenmerk van Frederique van der Wal, presenteert als eerste ter wereld, twee gemengde boeketten waarvan de ecologische footprint wordt berekend.

Frederique van der Wal

Van kweker naar vaas

Bloemen reizen over het algemeen te veel en te lang de wereld over voordat ze bij de mensen in de vaas staan. Dat is niet goed voor de bloemen en voor het milieu. Frederique’s Choice wil de keten van kweker naar vaas zo kort mogelijk houden. Samen met alle partijen in de keten, van kweker tot binderij, stelde het bloemenbedrijf met grote zorg voor het milieu, twee boeketten samen en liet Benefits of Nature de footprints daarvan berekenen. Dit is in de sierteeltsector nooit eerder gedaan.

frederique van der wal

frederique van der wal

Voorbeeldfunctie

Henri Potze, managing director Benefits of Nature: “Fantastisch dat Frederique’s Choice de stap heeft gezet om een footprint berekening te laten maken van hun producten. Heel bijzonder is dat ze alle betrokken partijen zo duurzaam mogelijk laten produceren. Dat vereist namelijk een behoorlijke investering. Vaker gebeurt het dat slechts een deel van de keten wordt verduurzaamd. Frederique’s Choice vervult op deze manier een voorbeeldfunctie voor de gehele sierteelt!”

Benefits of Nature

Benefits of Nature berekent en verbetert de footprint van bedrijven en hun producten in de land- en tuinbouwsector. In de huidige markt zijn overproductie, afval en lage marges aan de orde van de dag. Maar die markt verandert: duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Met het berekenen van de footprint, uitgedrukt in een getal, wordt de mate van duurzaamheid duidelijk. Hoe lager de score hoe beter het is. De inzichten die de footprint oplevert, kunnen worden gebruikt bij het verbeteren van de markt.

frederique van der wal

Frederique’s Choice

Frederique van der Wal was de eerste die bloemen een merknaam gaf. Bloemen hebben altijd een grote rol in het leven van het voormalig topmodel gespeeld. Zo maakte ze eerder een documentaire voor Discovery Channel over de route die de bloem aflegt voordat deze bij de mensen thuis in de vaas staat. Duurzaamheid staat centraal in haar bedrijfsvoering.

Frederique van der Wal: “Ik ben trots op onze groene boeketten. Bloemen zijn toch nog mooier als je weet dat ze zo verantwoord mogelijk zijn gekweekt.”

Meer achtergrondinformatie over footprint en duurzaamheid is te vinden op www.benefitsofnature.eu