Steeds meer elektrische – Het aantal elektrische en hybride auto’s in Nederland neemt gestaag toe. Dat heeft verschillende oorzaken. Bedrijven kiezen vaker voor de elektrische auto omdat ze zich graag als een ‘groen’ bedrijf willen profileren. Om die reden zijn leaseauto’s van de zaak ook steeds vaker elektrisch. En het laden is in bepaalde gevallen goedkoper dan een auto op benzine, waardoor ook steeds meer particulieren voor elektrisch rijden kiezen. De weerstand die er aanvankelijk was tegen elektrische auto’s wordt dan ook steeds minder.
Steeds meer elektrische
Fotocredits introfoto: ElisaRiva, Elisa, op Pixabay.
Vanaf 2030 geen benzine en diesel meer
Als het aan de overheid ligt worden er vanaf 2030 geen nieuwe auto’s meer verkocht in Nederland die een benzine- of dieselmotor hebben. Dan zijn er natuurlijk nog genoeg van deze auto’s op de weg, die mogen natuurlijk gewoon blijven rijden. Maar steeds meer tankstations beginnen ook al in te spelen op de toekomst. Bij steeds meer stations kun je tegen betaling je accu bijladen. Er is wel vaak discussie over de laadsnoeren, want die mogen niet over de stoep omdat mensen er dan over kunnen struikelen. Soms wordt het gedoogd, maar soms moet je als bezitter van een elektrische auto naar een openbare laadpaal als je geen carport of garage hebt.

Als het aan de overheid ligt worden er vanaf 2030 geen nieuwe auto’s meer verkocht in Nederland die een benzine- of dieselmotor hebben.
Foto: Ismael Marder, Benjamin Marder, op Pixabay.
Hoe lang rijd je nog in je oude auto?
Zoals gezegd hoef je je huidige auto met benzinemotor echt niet met spoed van de hand te doen. Als die nu nieuw is, dan kan hij misschien nog wel 20 jaar mee. Zeker omdat er steeds meer duurzame autosloperijen komen zoals AutoSnuverink. De autokerkhoven zoals we die tot het einde van de vorige eeuw vaak zagen beginnen steeds meer plaats te maken voor professionele sloopbedrijven die de auto’s die ze binnenkrijgen vakkundig demonteren. Alle bruikbare onderdelen worden gereinigd en te koop aangeboden aan garagebedrijven en hobbyisten. Die zijn vaak heel blij met gebruikte onderdelen. Die zijn goedkoper en soms gaat het om een onderdeel dat nieuw niet meer te koop is. Een prettige bijkomstigheid is natuurlijk dat er minder van een sloopauto moet worden vernietigd. Het is dus ook veel beter voor het milieu.
Elektrische sloopauto’s
Ook een elektrische auto kan natuurlijk betrokken raken bij een aanrijding en daardoor total loss raken. Dit gebeurt iets minder snel dan bij een brandstofauto omdat de aankoopwaarde van een elektrische auto en dus ook de restwaarde hoger ligt. Maar ook voor elektrische auto’s is er vraag naar gebruikte auto onderdelen om reparaties uit te voeren. De komende jaren zal dat alleen nog maar meer worden omdat het aantal elektrische auto’s toeneemt.
Autosloperijen zijn zich daar nu al volop op aan het voorbereiden zodat ook bezitters van een elektrische auto’s bij een noodzakelijke reparatie voor een goedkoper alternatief kunnen kiezen dan een nieuw onderdeel. Maar het aanbod is nog niet heel groot, om de simpele reden dat het aantal brandstofauto’s op de Nederlandse weg nu eenmaal nog vele malen groter is. Het zal nog jaren duren voordat we daarvoor een kantelpunt zullen bereiken.
Meer over groen rijden
Lees ook deze artikelen op GroenVandaag:
Nederland een koploper in elektrisch rijden
Hoe autorijscholen bijdragen aan een duurzamere wereld
Wie is die elektrische rijder?
Loont overstappen naar een elektrische auto?